Samochód na gaz kojarzy się przede wszystkim z oszczędnością. Trzeba jednak pamiętać, że silnik wyposażony w instalację LPG wymaga szczególnej troski. Przede wszystkim należy przyjąć zasadę, że najważniejszą kwestią w satysfakcji użytkowania samochodu napędzanego LPG jest dobrze dobrana i zestrojona instalacja gazowa.
Kiedy ten warunek jest spełniony, należy pamiętać o prawidłowej eksploatacji i
serwisu instalacji LPG. Tylko regularne przeglądy pozwolą na uniknięcie awarii. Bez tego szybko wzrośnie zużycie paliwa i ryzyko poważnych awarii.
Ważna sprawa – przegląd
Zadaniem instalacji gazowej jest zmiana paliwa ze stanu ciekłego w lotny, a następnie podanie go do silnika. Jeżeli posiadamy starszy model samochodu, wyposażony w silnik z gaźnikiem lub jednopunktowym wtryskiem stosuje się układy II generacji, podciśnieniowe. Instalacja ta składa się z butli, reduktora, elektrozaworu, układy sterującego dawką paliwa i miksera, który miesza gaz z powietrzem, a następnie podaje go dalej przez przepustnicę. W przypadku takiej instalacji zaleca się odwiedzanie serwisu co około 15 tys. km w celu skontrolowania programacji układu. Co 30 tys. konieczna jest wymiana filtrów. W przypadku aut z wielopunktowym wtryskiem paliwa najlepiej sprawdzą się instalacje sekwencyjne, które dodatkowo wyposaża się w moduł elektroniczny. Wtedy gaz podaje się bezpośrednio z kolektora. W takim wypadku konieczna jest wizyta w serwisie po pokonaniu 15 tys. km. Podczas przeglądu wymieniane są dwa filtry paliwa. Pierwszy odpowiedzialny za gaz w fazie ciekłej, drugi dba o jego czystość w fazie lotnej.
Prawidłowa eksploatacja – gaz dobrej jakości
Chcąc, aby instalacja i samochód działały sprawnie należy zwracać uwagę na miejsca, w których tankujemy. Wynika to z faktu, że w procesie zmiany stanu z ciekłego na lotny, z kiepskiej jakości gazu wytrącają się parafina i smoła, które zanieczyszczają układ. Oblepione listwy wytryskowe i reduktor pracują nieprecyzyjnie i nierównomiernie.