Opony letnie, a zimowe. Czym się od siebie różnią?

Opony letnie, a zimowe

Jedną z podstawowych czynności serwisowych po zimie jest wymiana opon na letnie. Badania wskazują, że niemal 92% polskich kierowców dokonuje sezonowej wymiany ogumienia, a świadomość znaczenia tej czynności nieustannie wzrasta. Niemniej, wciąż można spotkać się z chęcią maksymalnej redukcji nakładów finansowych kosztem jednego z kompletu opon. To duży błąd, bowiem sezonowa wymiana opon ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Opony niedostosowane do warunków pogodowych są częstą przyczyną wypadków na drogach. Wystarczy wspomnieć, że w przypadku opon letnich droga hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h zwiększa się aż o 30 metrów! Sprawdźmy zatem, czym różnią się od siebie opony letnie i zimowe?

Opony letnie, czyli twarda guma i prosty bieżnik


Najbardziej wyraźna różnica pomiędzy oponą letnią, a zimową dotyczy kształtu bieżnika. Rzeźba w oponach letnich jest prosta i charakteryzują ją duże, gładkie klocki. Kanały odprowadzające są szerokie, a liczba nacięć niewielka. To właśnie dzięki takiej budowie bieżnika, opona letnia styka się z podłożem największą możliwą powierzchnią. Duże klocki są istotne w przypadku rozgrzanego asfaltu, pozytywnie przekładając się na warunki trakcyjne oraz zapewniając stabilny tor jazdy. Kanały odprowadzające zapobiegają z kolei ślizganiu się opony na kałużach i tym samym neutralizują zjawisko akwaplanacji, czyli utraty przyczepności podczas jazdy po wilgotnej nawierzchni. Brak odpowiednio wyprofilowanego bieżnika sprawiłby, że pomiędzy oponą a jezdnią tworzyłaby się warstwa wody, co prawdopodobnie spowodowałoby utratę kontroli nad pojazdem.

Istotny jest również skład zastosowanej mieszanki gumowej. Opony letnie produkowane są z twardej gumy, która zawiera duże ilości sadzy. To właśnie dzięki niej możliwe jest wykorzystywanie opon nawet na bardzo rozgrzanych asfalcie i praca w warunkach temperaturowych dochodzących do 60 stopni Celsjusza. Nie ma możliwości, aby opona letnia podczas upałów straciła swoją konsystencję.

„Zimówki” do zadań specjalnych


Opony zimowe wyróżniają się agresywną rzeźbą bieżnika. Ich bieżnik charakteryzuje się wielością nacięć i dużą ilością lamel. Centralne kanały odprowadzające się węższe, natomiast boczne szersze i dzięki temu posiadają lepsze właściwości odprowadzające śnieg i błoto. Ogumienie zimowe jest zdecydowanie bardziej przyczepne do nawierzchni pokrytej śniegiem czy błotem pośniegowym, które wnikają w głęboki bieżnik. Licznie występujące nacięcia zazębiają się ze śniegiem, co znacznie zwiększa stabilność jazdy. Podobnie, jak w przypadku dobrych opon letnich – również wysokie jakościowo opony zimowe są odporne na efekt akwaplanacji. Ich guma jest bardziej miękka, co jest spowodowane większą zawartością krzemionki w składzie. Opony zimowe są dzięki temu w stanie zachować plastyczność nawet w trakcie dużych mrozów. Opony letnie podczas zimniejszej pogody mogą stać się kruche, ponieważ charakteryzują się mniejszą zawartością naturalnego kauczuku w składzie.

Warto pamiętać, że dla opon zima zaczyna się, gdy temperatura spada poniżej +7 stopni Celsjusza. Opony zimowe powinny zostać wymienione także wówczas, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm, natomiast letnie – jeśli bieżnik jest płytszy niż 3 mm. Zmniejszanie się głębokości bieżnika wydłuża drogę hamowania. Droga hamowania na śniegu opony letniej jest dłuższa o 133%. Z kolei używanie „zimowek” latem przyczynia się do ograniczenia stateczności nadwozia i przyczepności auta do nawierzchni oraz zwiększa spalanie. Z tych względów cykliczna wymiana opon staje się konieczna.